Trzy podstawowe grupy umiejętności (od urodzenia do 11 miesiąca życia)

Trzy podstawowe grupy umiejętności (od urodzenia do 11 miesiąca życia)
Rozwój Osobisty, społeczny i emocjonalny Pewność siebie Uczucia i zachowanie Związki
- Śmieje się i guga z przyjemnością (np. w odpowiedzi na gilgotki), - Uspokaja się w reakcji na znany dotyk, głosy i twarze, - Lubi towarzystwo i szuka kontaktu z innymi,
- Używa głosu, gestów, kontaktu wzrokowego i ekspresji twarzy aby nawiązać kontakt z innymi i utrzymać ich uwagę, - Poszukuje fizycznego i emocjonalnego komfortu poprzez wtulanie się w osoby dobrze mu znane, - Intensywnie patrzy na twarze i kopiuje ruchy twarzy np. pokazuje język, otwiera buzię,
- Uspokaja się kiedy jest trzymany, kołysany, kiedy mówi się i śpiewa do niego delikatnym głosem, - Reaguje kiedy się do niego mówi np. rusza nogami, otwiera buzię,
- Potrafi pokazać zakres różnych emocji takich jak: przyjemność, strach, podekscytowanie, - Rozpoznaje i najbardziej reaguje na głos głównego opiekuna (twarz się zmienia, wzrasta aktywność kiedy opiekun się pojawia),
- Reaguje emocjami na emocje innych (np. śmiechem na śmiech, poddenerwowaniem na smutek lub płacz), - Reaguje na to na czym skupia się opiekun ( wodzi za nim wzrokiem),
- Lubi być podnoszony i przytulany,
Rozwój fizyczny Przenoszenie i podnoszenie Zdrowie i samo higiena
- Odraca główkę w odpowiedzi na dźwięki i obrazy, - Odpowiada na i dobrze się rozwija dzięki miłemu, delikatnemu fizycznemu kontaktowi z innymi i dzięki ich trosce,
- Stopniowo zdobywa umiejętność podnoszenia i trzymania własnej główki, - Potrafi wyrazić głód, dyskomfort oraz pragnienie,
- Porusza ramionami i nogami, które stopniowo stają się bardziej skoordynowane (kontrolowane), - Oczekuje – reaguje na karmienia (posiłki) z zainteresowaniem,
- Potrafi przewrócić sie z plecków na brzuszek i z brzuszka na plecki,
- Kiedy leży na brzuszku zaczyna podnosić główkę, później klatkę piersiową, najpierw na przedramionach a później na prostych ramionach,
- Obserwuje swoje rączki i nożki- kiedy leży na plecach podnosi i chwyta nóżki w pionie,
- Wyciąga rączki po przedmioty, dotyka je i zaczyna je trzymać,
- Bada przedmioty buzią, często chwyta przedmioty i wkłada je sobie do buzi,
Komunikacja i język Słuchanie i uwaga Rozumienie Mówienie
- Odwraca się w stronę dźwięku, następnie lokalizuje zakres dźwięku, - Zatrzymuje się i patrzy kiedy słyszy własne imię, - Potrafi komunikować swoje potrzeby i uczucia na swoje różne sposóby, np. poprzez płacz, guganie,
- Słucha, odróżnia/rozpoznaje i reaguje na intonacje i barwy głosów, - Zaczyna rozumieć znane gesty, dźwięki i słowa, - Reaguje własnymi dźwiękami w odpowiedzi na słowa wypowiadane do niego poprzez bliską osobę,
- Reaguje w interakcji z innymi poprzez uśmiech, patrzenie i ruchy, - Unosi ramionka czekając na to, że zostanie podniesiony,
- Wycisza się albo reaguje (dość żywiołowo) kiedy słyszy jak się do niego mówi, - Ćwiczy i stopniowo rozwija swoją mowę aby komunikować się z innymi (gaworzy, powtarza sylaby, bawi się swoim głosem),
- Patrzy uważnie na osobę, która do niego mówi ale przestaje jeśli ta osoba znika z pola widzenia np. się odwraca,
- Wsłuchuję się w znane mu dźwięki, słowa albo zabawy (tzw. Finger plays),
- Rozprasza się kiedy pojawiają się nowe bodźce,
Cztery szczegółowe grupy umiejętności (- te grupy podane są orientacyjnie dla dzieci do skończonych 24 miesięcy życia, nikt nie obserwuje jak z “pisaniem” czy „technologią” radzi sobie maluszek pięcio czy nawet czternasto miesięczny).
Literatura Czytanie Pisanie
- Lubi patrzeć na książki i inne wydrukowane obrazki, Późniejsza umiejętność pisania opiera się na tych doświadczeniach jakie dzieci zdobyły w okresie niemowlęcym i wczesno dziecięcym. Znim nauczą się pisać muszą nauczyć się komunikować, następnie uczą się zapisywać słowa, które potrafią powiedzieć.
Matematyka Cyfry
Ksztaty, przestrzeń i mierzenie
- Zauważa zmiany w obrazkach i przedmiotach (w grupie do 3), Wczesna dziecięca świadomość jeśli chodzi o kształy, przestrzeń i długość rozwija się poprzez możliwość obserwacji własnych ruchów, zabawę i odkrywanie. Wczesna dziecięca świdomość jeśli chodzi o kształy, przestrzeń i długość rozwija się poprzez możliwość obserwacji własnych ruchów, zabawę i odkrywanie.
Rozumienie świata Ludzie i sąsiedztwo Świat Technologia
Początkowe rozumienie ludzi i sąsiedztwa opiera się na wczesnych nawiązanych relacjach z osobami ważnymi dla dziecka. - Porusza oczami, następnie głową kiedy wodzi za jakimś przedmiotem, Początki rozumienia technologii bazują na wczesnych doświadczeniach jakie maluchy zdobywają poprzez zabawę różnymi przedmiotami i obserwowanie jak się zachowują pod wpływem różnych reakcji na nie.
- Reaguje gwałtownie jeśli przedmiot albo twarz nagle znika z pola widzenia,
- Z zainteresowniem patrzy na pokój, poszukuje nowych interesujących obiektów i wydarzeń,
- Uśmiecha się z przyjemnością podczas dobrze mu znanych zabaw,
- Powtarza czynności, które powodują jakąś reakcję np. potrząsa grzechotką,
Sztuka i projektowanie Poznawanie i używanie materiałów i mediów Bycie twórczym
Dzieci badają materiały i przedmioty jako część poznawania otaczającego ich świata. Dzieci muszą na początku odkrywać świat i zrozumieć różne sposoby komunikowania się zanim zaczną wyrażać własne pomysły poprzez sztukę czy projektowanie.
Strona używa plików cookies. Korzystając z niej zgadzasz się z Polityką cookies.
Akceptuję
x