Trening funkcjonalny – moje ćwiczenia po porodzie

Nigdy nie byłam dobra w sporcie. Żadnym. Kiedy tylko na lekcji WueFu była nas nieparzysta ilość, mnie w udziale przypadało układanie piłek w szkolnym schowku. Ech takie to życie jest, że kiedy człowiek młody to i głupi. Wtedy kiedy sport był za darmo i na wyciągnięcie ręki, mnie było do niego zupełnie nie po drodze. Byłam mistrzynią wymówek oraz rekordzistką w ilości zwolnień z lekcji wuefu. Dziś, kiedy z kolorowego ekranu macha do mnie pięknie wyrzeźbiona Ewa Chodakowska, a Ania Lewandowska przekonuje do tego, by ruszyć cztery litery z kanapy pomyślałam, że to najlepszy moment na zmianę życia na bardziej sportowe. Postanowiłam nie czekać zbyt długo, ponieważ zawsze istniałoby ryzyko, że moja ochota na życie w stylu fit minie. Po dwóch miesiącach od porodu podjęłam wyzwanie. Zanim jednak zdecydowałam się na konkretne zajęcia, zrobiłam szybki przegląd i równie szybko dostałam zawrotu głowy. Nie miałam pojęcia, że oferta zajęć sportowych jest tak rozbudowana. Joga (i miliony jej różnych odmian), CrossFit, TRX, Body Pump, Zumba, sporty walki i wiele innych. Wszystko to na wyciągnięcie ręki, za drobną opłatą rzecz jasna. Wśród wszystkich tych nazw moją uwagę przykuł trening funkcjonalny, który ostatnimi czasy zrobił się bardzo popularny na sportowych salonach.

trening funkcjonalny

Czym jest Trening Funkcjonalny, na czym polega i dla kogo jest to dobre rozwiązanie postanowiłam zapytać mojego trenera Dawida Fajera, specjalisty w tej właśnie dziedzinie i właściciela Studia Treningu Funkcjonalnego STF.

Marta: W trzech żołnierskich słowach: czym jest trening funkcjonalny i czy rzeczywiście jest to coś zupełnie nowego na sportowym rynku, czy może jest to nowa nazwa na coś co już dobrze znamy? Jakie są główne cele treningu funkcjonalnego?

Dawid Fajer: Trening funkcjonalny to przede wszystkim ćwiczenia, które naśladują ruchy wykonywane przez nas w życiu codziennym lub podczas uprawiania popularnych sportów. W kulturystyce ćwiczenia są izolowane, natomiast w treningu funkcjonalnym mamy do czynienia z ćwiczeniami wielostawowymi. To powoduje, że trening funkcjonalny jest bardzo praktyczny i skuteczny. U ćwiczących wzrasta wydolność organizmu, lepiej działa krążenie, poprawia się również koordynacja ruchowa.

M: Dla kogo trening funkcjonalny jest odpowiedni?

D: Praktycznie dla wszystkich, bez ograniczeń wiekowych jak i stopnia wyjściowej formy ćwiczących.
Ważne jest zachowanie poprawności wykonywania ćwiczeń, dlatego warto ćwiczyć pod okiem specjalistów.

M: Z jakiego rodzaju ćwiczeń składa się trening funkcjonalny?

D: Ćwiczenia które uruchamiają wiele grup mięśniowych w jednym czasie. Zazwyczaj w pozycjach stojących, nie siedząc i nie leżąc. Podam prosty przykład: przysiad z pompką naprzemiennie lub podciąganie się na drążku z przepychaniem wózka z obciążeniem.

M: Z jakich przyrządów korzystają ćwiczący?

D: Kettle, sandbag, TRX, piłka lekarska, gumy treningowe, skakanka, sztangi.

M: Jakich efektów mogę spodziewać się po treningu funkcjonalnym?

D: Poprawa wydolności, wzrost siły, wytrzymałości oraz sprężystości. Poprawia się koordynacja ruchowa, rozciągnięcie mięśni oraz można pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej.

M: W czym trening funkcjonalny jest lepszy od innych form aktywności fizycznej np. od treningu na siłowni?

D: Jak już powiedziałem, trening funkcjonalny poprawia znacząco wydolność czyli kondycję, ale także siłę, szybkość, gibkość oraz zakres ruchów. W przeciwieństwie do treningu typowo kulturystycznego, który ukierunkowany jest na wzrost masy mięśniowej, w treningu funkcjonalnym masa mięśniowa nie zwiększa się, ale poprawia się napięcie i gęstość mięśni. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu przyrządów pozwalających na wielopłaszczyznowy, nieograniczony i nieskrępowany ruch, który aktywizuje wszystkie grupy mięśniowe, wzmacniając je. W ćwiczeniach biorą udział wszystkie rodzaje włókien mięśniowych w przeciwieństwie do metod treningowych, które stosowane były dotychczas. 
Trening funkcjonalny angażuje zarówno core stability zwany niekiedy gorsetem mięśniowym czyli mięśnie otaczające kręgosłup, które ciągnąc go, jednocześnie go stabilizują i odciążają, jak również mięśnie głębokie.

M: Czy są jakieś przeciwwskazania do treningu funkcjonalnego?

D:  Poważny uraz kręgosłupa, kolan lub np. w ciąża są przeciwwskazaniem dla treningu funkcjonalnego.

M: Czy trening funkcjonalny wymaga jakiegoś specjalnego przygotowania?

D: Programy licencjonowane są tak skonstruowane, żeby zacząć je od zera. Klienci oraz sportowcy wdrażani są systematycznie i stopniowo w kolejne stopnie zaawansowania.

M: Po jakim czasie możemy spodziewać się pierwszych efektów?

D: Nasi klienci pierwsze efekty mają już po miesiącu treningu zresztą sama się o tym przekonałaś. (śmiech)

M: Jakiej częstotliwości wymaga trening funkcjonalny?

D: Od dwóch do pięciu razy w tygodniu.

trening funkcjonalny




Strona używa plików cookies. Korzystając z niej zgadzasz się z Polityką cookies.
Akceptuję
x