Co powinno umieć dziecko pomiędzy 8 a 20 miesiącem życia

Zgodnie z obietnicą kolejna tabelka rozwojowa. Tym razem dzieci w przedziale od 8 do 20 miesiąca życia. Jak sięgam pamięcią, w tym właśnie czasie najbardziej stresowałam się tym, czy Miecio rozwija się prawidłowo. Jak wiecie nasz zuch z niczym się nie spieszył, co w tamtym czasie wcale nie budowało we mnie poczucia spokoju. Dziś śmieję się do siebie w duchu, bo Miecio jest zdrów jak ryba i rozwija się we własnym tempie. Dlatego pamiętajcie, że tabelka jest jedynie punktem odniesienia, bo każde dziecko rozwija się we własnym tempie. A moje dzieci szczególnie. 🙂

A za tabelkę dziękuję Marcie Nosek, która dzielnie przygotowuje dla Was nasze zestawienia. Marta na co dzień pracuje jako pedagog w przedszkolu w UK. Tam właśnie wg tych kryteriów ocenia się rozwój dzieciaków.

Trzy podstawowe grupy umiejętności (od 8 do 20 miesięcy)
Rozwój Osobisty, społeczny i emocjonalny Pewność siebie Uczucia i zachowanie Związki
Lubi odnajdywać swój nos(części ciała) podczas gier – piosenek, Dzieli się uczuciami i przeżyciami z bliską osobą, (zachwyt- podniecenie, przyjemność), używa jej do tzw. „zatankowania” kiedy jest zmęczony, zestresowany lub sfrustrowany, Zaczyna zwracać uwagę innych na wiele sposobów (przyciąga innych podczas interacji społecznych),
Uczy się, że własny głos (wydawanie dźwięków)i działania mają wpływ na innych, Nabywa zdolności uspokajania się samemu (może posiadać przedmiot, który mu w tym pomaga), Buduje relacje z ważnymi osobami,
Używa wzroku aby o coś poprosić albo podzielić się zainteresowaniem, Współpracuje przy czynnościach dnia codziennego (pomaga np. się ubierać), Jest ostrożny (czujny) w kontaktach z osobami, których nie zna,
Angażuje inne osoby aby zdobyć cel, np. dosięgnąć przedmiot, który jest poza zasięgiem, Zaczyna rozumieć „tak”, „nie” i niektóre reguły, Jest w interakcji z innymi i poznaje nowe sytuacje- odkrywa je, jeśli obok jest osoba mu dobrze znana,
Pokazuje zainteresowanie różnymi zabawami, inaczej reaguje na dzieci niż na dorosłych, może np. bardziej być zainteresowany obserwacją rówieśników niż dorosłych,
Rozwój fizyczny Przenoszenie i podnoszenie Zdrowie i samo higiena
Siedzi samodzielnie na podłodze, Otwiera buzię, jak podaje mu się łyżeczkę,
Kiedy siedzi pochyla się do przodu aby podnieść małą zabawkę, Trzyma samodzielnie/własną butelkę albo kubek,
Podciąga się do stania, trzymając się mebli albo osoby, Palcami łapie jedzenie i wkłada sobie do buzi,
Raczkuje, porusza pupką albo przetacza się w celu poruszania, Próbuje używać łyżeczki – potrafi zbliżać ją do buzi, ale jedzenie zazwyczaj spada,
Chodzi podtrzymując się o meble albo trzymając jedną lub obiema rękoma osobę, Pomaga w zmianie pieluszki, leży w bezruchu, podnosi nóżki,
Wykonuje kilka pierwszych kroków samodzielnie, Mówi np. kiedy robi siusiu – powoli zaczyna rozumieć proces,
Komunikacja i język Słuchanie i uwaga Rozumienie Mówienie
Porusza całym ciałem do dźwięków, które lubi. Rozwija umiejętność podążania za mową ciała innych, uwzględniająć pokazywanie palcem i gestykulowanie, Używa dźwięków podczas zabawy np. brum jak bawi się samochodem,
Lubi poznawać i badać nowe rzeczy, Potrafi udzielić odpowiedzi na pytania, w których kontekście wystepują ważne dla niego osoby (np. Gdzie jest babcia? Gdzie Twoj nos?), Używa pojedyncze słowa,
Potrafi skoncentrować na krótko uwagę na przedmiocie albo zabawie, którą sam sobie wybierze, Rozumie pojedyncze słowa w kontekście ( np. tata, kubek, piłka), Często naśladuje słowa i dźwięki,
Skupia uwagę na dominującym bodźcu – łatwo się rozprasza poprzez hałas albo rozmowę innych, Lubi swoją mowę i coraz częściej eksperymentuje z używaniem dźwięków i słów w celu komunikowania się,
Używa wzroku aby pokazać co chce poprosić albo pokazać swoje zainteresowanie,
Tworzy własne słowa jako, że zaczyna rozwijać własny język,
Cztery szczegółowe grupy umiejętności
Literatura Czytanie Pisanie
Trzyma w rączkach książeczki i obrazki i patrzy na nie z zainteresowaniem, Początkowe próby „pisania” to nie to samo co pisanie, jest to sensoryczne i fizyczne doświadczenie dla dzieci które jeszcze nie łączą tego ze znaczeniem – jakie musi być nadane jeśli mowa o pisaniu,
Matematyka Cyfry Kształty, przestrzeń i mierzenie
Rozwija rozumienie liczb poprzez śpiewanie ich lub czytanie (podczas zabaw), Rozpoznaje duże i małe rzeczy w kontekście,
Posiada pewne zrozumienie na temat instnienia przedmiotów nawet jeśli są poza zasięgiem, Zaczyna rozumieć codzienną rutynę i sprawia mu ona radość
Rozumienie świata Ludzie i sąsiedztwo Świat Technologia
Początkowe rozumienie ludzi i sąsiedztwa opiera się na wczesnych nawiązanych relacjach z osobami ważnymi dla dziecka. Obserwuje zachowania zwierząt, innych osób, to co robią pojazdy, Dokładnie tak samo jak w tabelce od 0-11 miesięcy.
Patrzy na zabawkę, która jest chowana i próbuje ją znaleźć,
Patrzy na opuszczane przedmioty,
Skupia się na łączeniu/mieszaniu przedmiotów (np. uderza nimi o siebie, wkłada je do pudełka),
Wie, że przedmioty używa się w inne sposoby (np. piłke się kopie a samochodem jeździ),
Sztuka i projektowanie Poznawanie i używanie materiałów i mediów Bycie twórczym
Doświadcza i eksperymentuje z rzeczami poprzez kontakt z nimi i zabawę. Doświadcza nowych rzeczy ciałem i poprzez zabawy sensoryczne, Dokładnie tak samo jak w tabelce od 0-11 miesięcy.
Porusza całym ciałem kiedy słyszy np. ulubiona piosenkę,
Imituje zachowania jakie zaoobserwowało np. macha, klaszcze,

Rodzice i opiekunowie, po raz kolejny pragnę zaznaczyć, iż te tabelki mogą, ale nie muszą być niejako pomocą dla Was. Nie analizujcie swoich dzieci, a co gorsza nie wydawajcie diagnozy w oparciu o nie. Pamiętajcie, że każdy maluch jest inny – wiem, powtarza się to w kółko, ale widocznie wielu ciągle o tym zapomina.
Przypominajcie sobie o tym w chwili kiedy chcecie porównać swoją pociechę do innych, a jeszcze bardziej kiedy macie nieodpartą potrzebę wydania osądu na temat innego dziecka.
Ciągłe pytania typu: „Czy wasz synek już chodzi, siusia do nocnika czy siedzi?” są nie na miejscu – nie uważacie? Czy nie lepiej zapytać się jak to dana osoba robi, że dziecko jest tak ciekawe świata – bo jest w ciągłym ruchu lub co najchętniej lubią robić razem bo widać, że między nimi, a dzieckiem jest naprawdę super relacja?

Pozdrawiam, życzę dużo empatii i takiej zwykłej ludzkiej serdeczności na codzień.
Marta Nosek

pokój dla niemowlaka




Strona używa plików cookies. Korzystając z niej zgadzasz się z Polityką cookies.
Akceptuję
x